Tuesday 30 November 2010

Gaya Mama

Mamaku adalah seorang yg suka kepada fesyen... Kata mama, masa dia dizaman remaja kakak mama yang ku panggil Cik Nun belajar menjahit. So mama sering menjadi 'testing' untuk setiap baju yang direka oleh Cik Nun hingga menjadi 'trend' dikampungnya. Semasa aku sendiri meningkat remaja, mama sering membeli kain ela yang berjela-jela di Woodlands, Singapura. Masa tu mata wang Singapura lagi murah berbanding Malaysia. Bukan macam sekarang. Memang kerap kami sekeluarga ke Singapura. Boleh dikatakan tiap cuti penggal persekolahan....

Tujuan mama membeli kain ela adalah semata-mata untuk menempah baju dengan Cik Nun. Memang banyak baju kerja mama dijahit oleh kakaknya sendiri. Mama memang seorang yang up to date, jadi mama juga menempah handbang dan kasut mengikut warna baju. Memang almari baju and kasut mama penuh sangat-sangat. Kasut-kasut mama ada 'heel'. Bertumit. Emmmm... mama memang bergaya orangnya...

TETAPI...

Pada sabtu yang lepas (27/11/2010) aku telah pergi ke salah satu pusat membeli belah untuk membeli kasut mama. Sebelum ni adikku telah pun membeli sepasang kasut yang agak berjenama untuk mama tapi sayangnya tak pasti dimana mama meletakkannya dan sekarang telah hilang. Aku kesian melihat mama hanya berselipar biasa kesana kemari. Sejak mama menginap kencing manis yang kronik dan tapak kaki pernah belubang, mama kurang suka pergi berjalan-jalan. Dengan itu aku pergi membeli kasut mama tanpa dia bersamaku. Aku tau saiz kasut mama 5. jadi aku dengan pastinya membeli tanpa banyak soal.. hati ku tersenyum membayangkan mama menyarung kasut yang baru itu...

Pulang saje di rumah, aku terpa mama yang berada di dapur. Aku letakkan sepasang kasut warna hitam yang baru ku beli itu di atas lantai dan minta dia menyarungkannya.. Dia tersenyum dan mengucapkan "terima kasih" tetapi malang sekali sebab hanya kaki sebelah kanan saje yang dapat di sarungnya. kaki sebelah kiri yang pernah berlubang itu (kini telah sembuh) rupa-rupanya sudah membengkak dan tidak muat disarung ke kasut yang baru... mama cuba sedaya upaya hingga aku menyuruhnya berhenti...mama memandangku dengan perasaan yang kecewa... kesian mama. Tapi aku janji, dapat gaji hujung bulan ini aku akan bawa mama sendiri untuk membeli kasut yang baru...

No comments:

Post a Comment