Friday 7 October 2011

Setapak ke hadapan...

Sabtu dan ahad menghadirkan diri lagi.... teringat semasa aku kecil dahulu mama akan ke pasar pada setiap hari ahad. Rutin hidupnya. Kami tinggal di Cochrane dan pasar yang terdekat ialah Pasar Pudu. Kenderaan mama hanya lah 2 belah kakinya sahaja. Aku sering juga menemani mama...

Aku masih ingat, mama sentiasa ada kedai 'favouritem jadi urusan membeli akan berjalan dengan lancar dan sempurna sekali. Yang buat aku kagum pada mama ialah kudratnya yang begitu kuat, semangatnya yang kental dan tidak pernah aku mendengar dia mengeluh.. Mama menjinjing setiap barang yang dibeli dengan dua belah tangannya dan membawa ke mana sahaja di dalam pasar tersebut sambil membeli barangan yang lain. Bayangkan lah betapa berat barangan mentah tersebut dan ditanbah dengan keadaan pasar yang serabut dan limpahan manusia... Demi keluarga dan anak-anak tersayang, kaki tetap dihayun ke setiap pelosok pasar mencari makanan untuk yang tercinta...

Tetapi kini,


Kaki, tangan dan badan yang suatu ketika dulu sentiasa berbakti kepada suami, anak-anak dan keluarga semakin uzur... Mama sekarang mula mengeluh,lututnya sering rasa bisa, jalan pun tak segagah dulu (tapi luka di jari kaki mama semakin sembuh.Syukur Alhamdulillah...) tangan pun sering kebas-kebas. Kesian mama.... semuanya dah berubah sekarang...

Apa pun, mama telah dan pernah berbakti untuk keluarga suatu ketika dahulu. Mama berjuang sebaik mungkin agar keluarga tidak kelaparan.... Terima kasih mama...

No comments:

Post a Comment